Tudományos nap programja (2019.04.25.)

„Észjárások és formák” (Balassa Péter)

A tudományos nap osztályonkénti/tanulónkénti beosztása az alábbi linken tölthető le. A letölthető fájl egy excel táblázat, amelyben minden osztály beosztása külön munkalapon szerepel. A beosztás már nem változtatható meg (az erre rendelkezésre bocsájtott idő lejárt). Azokat a tanulókat, akik az előírt határidőre egyáltalán nem jelentkeztek, a programok létszámigényeihez, illetve létszámkorlátaihoz illeszkedve beosztottuk, és már ez sem változtatható meg. (Azzal, hogy valaki nem jelentkezett a rendelkezésre álló több mint egy hét alatt, úgy vettük, hogy lemondott a programválasztási jogáról.)

Az országos diákolimpia kézilabda döntőjére igyekvő diákokat is beosztottuk a programokra, de számukra a tudományos napon való részvétel nem kötelező a diákolimpiára indulás miatt.

 

Tudományos nap osztályonkénti beosztása

 

Nagyelőadások (Díszterem)

 

9. 00 – 10.30

Dr. Honbolygó Ferenc (MTA TTK Agyi Képalkotó Központ)

Zenével nem csak zenét tanulunk?

Kodály Zoltán intuitív és tapasztalati megállapításainak igazságát ma már egyre több pszichológiai és agyi mérés bizonyítja. Az előadás ezen tudományos kutatások fényében mutatja be, hogy mit gondolunk ma a zenei nevelés jótékony hatásairól, az intelligenciára, olvasásra, agyi működésre gyakorolt befolyásáról.

 

10.45– 12.00

Dr. Mérő László (ELTE Pszichológiai Intézet, egyetemi tanár)

Az intelligencia mérése és mibenléte

Az intelligencia fogalmáról több mint száz éve vitatkoznak a pszichológusok. Mégis sikerült egy meglepően megbízható mérési módszert kidolgozni rá, mert az emberek nagyon erősen egyetértenek abban, hogy kit tartanak nagyon intelligensnek vagy kevésbé annak, noha abban viszont nagyon nem értenek egyet, hogy ezt az ítéletüket, amelyben erősen egyetértenek, mi alapján hozzák meg. Az úgynevezett intelligencia-tesztek (vagy IQ-tesztek) ezt a nagyjából egyhangú ítéletet tudják meglehetősen jól előrejelezni. De mi a helyzet akkor az úgynevezett érzelmi intelligenciával?

 

12.00 – 12.45

Dr. Jakab László (BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar, egyetemi tanár, dékán)

Okos városok, önvezető autók

Az előadásban áttekintjük, hogy a korszerű mérnöki és informatikai technológiák hogyan változtathatják meg az életünket és városi környezetünket. Milyen jövőbeli elvárásaink vannak és ezekhez milyen technológiai, műszaki lehetőségek és korlátok tartozhatnak. Mit várhatunk az új vezetéknélküli (5G) kommunikációs módszerektől, mire alkalmas a dolgok internete (IoT) és hova vezethet a mesterséges intelligencia algoritmusok elterjedése. Elérhetőek lesznek-e mindenki számára az elektromos autók és önvezető járművek?

 

12.45 – 13.30

Az OTDK hálózat Istvános SZIG TuDok megalapítása

Iskolánk két diákja, Taródi Anna (12.b) és Tóth Boglárka (11.c) 2018-ban elnyerték a 2. helyet oktató szoftverükkel, amellyel a váci Botanikus kert számára matematikai és fizikai képletekkel magyarázzák egy tanösvény mentén előforduló növények működését.

A Tudományos napon megalakítjuk az OTDK hálózatába tartozó SZIG Iskolai Tudományos kört, hogy támogatni tudjuk az Istvános tudósjelöltek innovációs tevékenységét.

 

 

Társadalomtudomány (Babits terem)

 

9.00 – 9.45

Dr. Lóderer Balázs (MH HFKP, Honvéd Vezérkar Tudományos Kutatóhely)

A közösségi média

Jelen világunk megannyi lehetőséget kínál számunkra, az egyik ilyen a közösségi média. Az online térben kapcsolatot tarthatunk fenn barátainkkal, rokonainkkal; csoportokat hozhatunk létre, vagy akár megnézhetjük, hogy milyen helyre menjünk el a hétvégén kirándulni. A különböző vállalkozások is megjelenhetnek ezen felületeken, ezáltal a korábbiaknál sokkal szélesebb kört érhetnek el a termékeikkel. Magának a jelenlétnek azonban vannak árnyoldalai is, mint tudjuk, ilyenek lehetnek az internet és a közösségi média iránti függőség kialakulása, vagy a „fake news” a hamis hírek általi félrevezetettségnek való kitettség, stb. Az online térben lévő interakciók számának ugrásszerű növekedése a különböző tudományterületek figyelmét is felkeltette. A közgazdaság, fizika, informatika, szociológia, matematika bizonyos szakterületeinek tudását fuzionálva létrejöttek új szakterületek, ilyenek például az adatszakértő és az adatbányász is. A hadtudománynak, mivel folyamatosan haladnia kell az innovációval, integrálnia kell ezen képességeket.

 

 

9.45 – 10.30

Dr. Takács Károly (MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, a RECENS Kutatócsoport vezetője)

Társas kapcsolatok dinamikája és iskolai problémák

Mely osztálytársaikra néznek fel a középiskolások? Kiket becsülnek le? Hogyan küzdenek a magasabb megbecsültségért? Milyen következményekkel jár ez? Középiskolai kutatásainkban ilyen kérdéseket vizsgáltunk és követtük végig több osztály társas kapcsolatainak dinamikáját. Az előadás/szeminárium bemutatja az ilyen adatok gyűjtésének etikai és adatvédelmi szempontjait, illusztrálja az elemzési lehetőségeket, és megfogalmaz néhány releváns gyakorlati következtetést

 

10.45 – 12.30

Dr. Grezsa Ferenc (KRE Pszichológiai Intézet, Pszichológiai Továbbképző Központ)

A „Nagy Háború” és lelki egészség mint lelki erőforrás

A „háború” szóról többnyire a szenvedés, a veszteségek, a fájdalom jut eszünkbe. Vajon a háborúkra való emlékezés építheti-e lelki egészségünket, illetve miképpen?

A rendelkezésre álló időben a résztvevőkkel együtt keresem majd a választ erre a kérdésre. Nem csupán (és elsősorban nem) elméleti szempontokból, hanem élményközpontúan, szavak, képek, sőt nóták segítségével.

Fölidézünk egy programsorozatot is, melynek fő célja a kegyelet kifejezésén túl az volt, hogy a „Nagy Háború” valósága és tapasztalata a mai fiatalok számára lelki erőforrássá válhasson.

 

Társadalomtudomány (Ady terem)

 

9.00 - 10.30

dr. Németh Zsolt (Nemzeti Közszolgálati Egyetem, kriminológus, ny. r. ezredes, egyetemi docens)

Mi fán terem a kriminológia? Deviancia – bűn – büntető igazság-szolgáltatás

Kriminológiai közhely, hogy a bűnözés a társadalom életének lenyomata, a közösség és a benne élő egyén életében fellépő zavaroknak a tünete, ezért azt hatalmi eszközökkel „visszaszorítani” nem lehet. Mégis, mi akkor az állami bűnüldöző szervek szerepe ma? Mi fán terem a kriminológia?

 

10.45 - 11.30

Koós István (régész, KEMKH régészeti felügyelő)

Régészet – Gondolkodásmódunk múltja

Gondolkodásmódunk múltja = hagyományőrző modernség? Avagy: változott, változhatott-e az emberi gondolkodásmód a történelem nyúlfarknyi pár évezrede alatt? Kiragadott történelmi példák csipetnyi régészettel, és az ízléses határokon belüli általánosításokkal értelmezve. Rafinált észjárások és viselkedésformák az ókortól napjainkig.

 

11.45 - 12.30

Dr. Bodgál Ildikó (Pénzügyminisztérium, nemzetközi jogász)

Tárgyalási stratégiák

A diplomáciában alkalmazott tárgyalási módszereket az érdekegyeztetés összetett­sé­ge és sokszínűsége miatt nehéz meghatározni. Igaz ugyan, hogy a tárgyalási folyamatok bizonyos meghatározott lépéseit pontos szabályok írják elő, azonban azok kimenetelét mindig az egyes helyzetek, a tárgyalásban részt vevő felek, és azt aktuális célok alakítják ki közösen. A nemzetközi tárgyalások azért izgalmasak, mert az eredmények nehezen jelezhetőek előre, és nagyban függnek a felek aktív részvételétől.

 

 

Társadalomtudomány (József Attila terem)

 

11.45 - 12.30

Bóra Eszter (ELTE doktorjelölt, SZIG)

Érdekességek az emberi döntésekről, avagy egy gazdaságpszichológiai előadás

Milyen apró tényezők befolyásolhatnak fontos döntéseket? Mennyibe kerül, ha valami ingyen van? Mi az IKEA-hatás? Milyen pszichológiai kísérletben kell origamizni? Mi lehet az oka, hogy néhány országban nagyon magas, néhány országban pedig nagyon alacsony a szervdonor programban részt vevők aránya?

 

Társadalomtudomány (Irinyi terem)

 

10.45 - 12.15

Magyar László (SZIG)

A vallásos gondolkodás jellemzői

Elsősorban a nyugati vallások – zsidóság, kereszténység, iszlám – alapján törekszünk annak alaposabb megismerésére, hogy mi jelenti a monoteista vallások hívei számára gondolkodásuk kiindulópont­­­ját, hogyan vonnak le következtetéseket, döntenek viselkedésükről életük fontos kérdéseiben. Inkább együtt gondolkodást és műhelymunkát tervezek, mint hagyományos értelemben vett előadást. A foglalkozás során szemelvényeket elemzünk az említett vallások jellemző irataiból, és próbálunk következtetéseket levonni, melynek során ahol tudom, szemléltetem a hagyományos gondolkodási utakat is.

 

12.45 - 13.30

Dr. Hoffmann István (ELTE ÁJK)

Jogi kérdések a Csillagok Háborújában

Szuperhősök, varázslók, jedik – sok minden­ben különböznek tőlünk. A világok, amelye­ket benépesítenek, mégis hasonlóak Földünk társadalmaihoz. A Birodalom társadalmi és politikai kérdéseivel kapcsolatban  választ kap­ha­­tunk például arra, hogy ho­gyan kell megszer­vez­ni egy sikeres lázadást az elnyomó Galak­ti­kus Birodalommal szem­ben. A fantázia világának felidézése során olyan összefüggé­se­ket vizsgálunk, amelyek könnyen elkerül­het­ték figyelmünket, miköz­ben fénykardok összecsapására figyeltünk.

 

Művészetek és lelki egészség (Kossuth terem)

 

9.00 – 10.30

Arnóti András (író, képzőművész)

Mi lenne?

Hogyan megy végbe egy döntési folyamat? Az önismeret szerepe döntéseinkben. – Bevonzások és elutasítások. – Ki ő és mit akar? Ki vagyok én, és mit akarok? – Szeretetnyelvek és érzékszervi memóriák. – Játékos helyzetgyakorlatok annak feltárására, hogy hogyan működünk különböző közösségekben, helyzetekben.

 

11.45 – 12.30

Vass Ádám Róbert (KRE, pszichológia mesterszakos hallgató)

Kinek való a pszichológia?

Kis betekintő a pszichológia szakról és a pszichológussá válás folyamatáról, és annak különböző útjairól. Ugyanakkor arról is tájékozódhatsz, hogy kinek ajánlott ezt a szakmát választani, mert én is nagyon örültem volna 6 évvel ezelőtt, ha valaki elmondta volna nekem mindezt.

 

12.30- 14.30

Bene Gergely (pszichológus)

Önismereti műhely

Szabad légkörű csoport önismereti jelleggel. A csoporttagok ízelítőt kaphatnak a személyközpontú csoportok világából. Nincs témamegkötés. A közösen megteremtett térben lehetőség nyílik önmagunk szabadabb, önazonosabb kifejezésére. Ennek alapfeltétele a titoktartás.

 

Lelki egészség (Petőfi terem)

 

10.45 – 12.15

Viczay Zsuzsa (iskolai szociális segítő)

Testkép - a külső és a belső egymásra hatása

Hogyan hatnak ránk a  társadalmi normák, trendek? Hogyan hat ránk környezetünk? És a mé­dia? Mi egészséges és mi nem? Mit tar­tunk szépnek és miért? Különböző szépség­ideálok? Interaktív játék és együttgon­dol­ko­dás formájában fejtjük fel e kérdéseket.

 

Művészetek (Könyvtár)

 

10.45- 12.00

Diákszínjátszás tegnap és ma

Jászay Tamás színikritikussal és Pusztai Máriával, a Szegedi Egyetemi Színpad egykori diákszínjátszójával beszélget Dr. habil. Kiss Gabriella, színháztörténész.

 

Egyedi látásmód (Galilei terem)

 

10.45 – 11.30

Kovács Zoltán (nyugalmazott főiskolai tanár, bűvész)

Illúzió és valóság

Ha kíváncsi vagy bűvészmutatványokra és azok hátterére, érdekelnek a fényekkel és vizekkel, kártyákkal végzett trükkök, gyere el, ismerkedj meg a bűvésszel! A  varázspálcákkal, kendőkkel, textilekkel, karikákkal bemutatott mutatványokat utána ki is próbálhatod, és nyereményként kisorso­lunk egy varázspálcát.

 

Természettudomány (Eötvös terem)

 

9.00 – 10.30

Berezvai Szabolcs (BME GPK, Műszaki Mechanikai Tanszék, doktorjelölt)

Műegyetem, örvénysorok, rakéták – Kármán Tódor észjárása

Kármán Tódor a XX. század egyik leghíresebb magyar gépészmérnöke, akit az amerikai légierő védőszentjének becéznek. Nevéhez fűződik a Kármán-féle örvénysor felfedezése, valamint a NASA alá tartozó Jet Propulsion Laboratory (Sugárhajtás Laboratórium) alapítása. Az előadás során betekintést nyerhettek Kármán Tódor életébe és munkásságába, megismerhetitek felfedezéseinek matematikai-fizikai hátterét.

 

10.45 – 11.30

Berezvai Szabolcs (BME GPK, Műszaki Mechanikai Tanszék, doktorjelölt)

Modern anyagok és deformációk – számítógépes szimulációk a mérnökségben

A számítástechnika gyors fejlődésének köszönhetően a modern mérnöki gyakorlatban elkerülhetetlen a számítógépes szimulációk alkalmazása. Napjainkban a modern anyagok megjelenésével a pontos modellezés rendkívül nagy kihívás elé állítja a mérnököket. Az előadás során betekintést nyerhettek a szivacsok, memóriahabok, teniszlabdák, airsoft golyók és a gekkók tapadásának viselkedésébe, számítógépes modellezésébe és alkalmazásukba a mindennapi életben és műszaki gyakorlatban.

 

12.45 – 13.30

Dr. Piláth Károly

Kísérletek infra fényekkel, ultrahangokkal

Látványos és tanulságos optikai kísérletek, ultrahangokkal kapcsolatos kísérletek és bemutatók.

 

Természettudomány (Galilei terem)

 

9.00 – 10.30

Szalayné Tahy Zsuzsa (SZIG, ELTE)

Yin-yang a programozásban

A doktori kutatásom a programozás oktatásáról, programozás tanulhatóságáról is szól, ezért éveken át figyeltem két gimnázium tanulóit, a BME és az ELTE hallgatóit, hogy hogyan tanulnak programozni, mi okoz nehézséget, illetve az oktatókat, hogy ők hogyan programoznak.  A Neumann teremben látható a bordó és az ezüst kalap. „Kétkalapos” előadásom arról szól, hogy hogyan gondolkodik egy mérnökinformatikus, és hogyan gondolkodik egy programtervező matematikus. Egyetemi oktatók vallottak arról, hogy mire gondolnak egy program kódolása közben. Tanítottam programozás alapjait és programozási alapismereteket úgy, hogy tételesen az egyik órán pont az ellenkezőjét mondtam, mint a másikon, mert más gondolkodásmódot kellett tanítanom. Elmesélem, mit tapasztaltam.

 

11.45 – 12.30

Magyar Zsolt (SZIG)

A Penrose-csempézés

Sokáig kérdéses volt a periodikus és nem periodikus csempézések (más néven parkettázások, a sík hézagmentes fedései) kapcsolata. Forradalmi felfedezés volt, amikor kiderült, hogy lehet olyan csempekészletet találni, melyekkel csak nem periodikusan lehet a síkot lefedni. A legkisebb elemszámú csempekészlettel történő ún. Penrose-csempézés tulajdonságait, és a nyomán elinduló természetfilozófiai gondolatokat mutatja be az előadás.

 

12.45 – 13.30

Dr. Sujbert László

Zenei hangszintézis

A XX. század elején az elektromosságot már sok célra felhasználták, a mindennapi életben és a híradástechnikában is. Már akkor megszülettek az első elektromos hangszerek, amelyek egyfelől új, érdekes hangzást valósítottak meg, másfelől felmerült, hogy kiváltsák velük a drága és kényes hagyományos hangszereket. Ezzel párhuzamosan fejlődött a hagyományos hangszerek hangjának tudományos vizsgálata, a működés fizikájának megismerése. A számítógép megjelenése és egyre nagyobb teljesítménye lehetővé tette a hangszintézis eljárások sorának meg­va­ló­sítását, legyen szó akár új hangzásról, akár a régi hangszerek hangjának élethű szintéziséről. Az előadás a téma történelmi és aktuális eredményeit mutatja be.

 

Természettudomány (Herman terem)

 

9.00 – 10.30

Hajdu Zsanett (gyógynövénykutató biológus)

Növényfickók országa

A természet titokzatos világa ma már nemcsak a fantáziánk és a hiedelmeink birodalmában, hanem a tudományos felfedezések között is egyre inkább megmutatkozik számunkra. A látványos képekkel, videókkal tarkított előadásban bepillantást kaphatunk az erdő számunkra oly sokáig rejtett titkaiba: pl. a fák gyökérzetének elképesztő földalatti hálózatába, melyen keresztül táplálni képesek az idősebb fák a fiatalokat, vagy amin át több száz méterre lévő fák is kommunikálnak egymással. Megnézzük, hogy milyen trükkökkel verik át a zöld levelűek az őket elfogyasztani készülő állatokat, vagy hogy milyen versenyeket vívnak egymással a facsemeték. A neves növényélettan kutatók, erdészek (mint pl. Peter Wohlleben) népszerű eredményei mellett elmesélek személyesen átélt történeteket is az amazóniai esőerdők mítoszvilágából.

 

10.45 – 11.30

Hajdu Zsanett

Hol tart ma az agykutatás?

Mi történik, amikor álmodunk, és mi, amikor ébren vagyunk? Már monitoron is visszanézhetjük az álmainkat? Miért tesz jót, ha vizsga előtt alszunk egyet? Miért szeretjük annyira a csokoládét? Betegség-e az internetfüggőség? Agykutatók Nobel-díja. Az idegrendszerre ható növényi anyagok vizsgálatáról.

 

11.45 – 12.30

Hajdu Zsanett

Ki mit tanul, ki mihez ért, melyik miért jó vagy nem jó?

Jómagam biológusként végeztem, gyógyszerésztudományi karon doktoráltam, orvosok között tanultam, dolgoztam és számos természetvédelmi projektmunkában vettem részt, így tág rálátásom nyílt ezekre a szakterületekre. Az előadásban számos személyes történettel fűszerezve bemutatom a biológiához kapcsolódó szakmák szépségeit, nehézségeit, árnyoldalait.

 

Diákszekció (József Attila terem)

 

9.00 - 10.30

Laufer Tamás

VR szemüvegtől kezdve az alkoholon át a neurológiáig, avagy nem az ötlet az őrültség

Ki mondta, hogy a tudománynak unalmasnak kell lennie? Ki mondta, hogy a kutatás nem menő? Szerintem hozzáállás kérdése. Én 13 évesen kezdtem el az első projektemet, és azóta is folyamatosan vannak kutatásaim. Az előadás során ezekről fogok beszélni. Szükséges kellékek: Jókedv, kíváncsiság, és a határtalan vágy az izgalmak után.

 

 

10.45 - 11.30

Nagy Felícián

Én és a csillagok – kalandozásaim 3D-ben

A számítógép lehetővé teszi, hogy egy önállóan működő platform minden tanuló számára egyedi tananyagot hozzon létre a saját személyiségére szabva. A gépi tanulási módszerek objektív módon értékelhetik a tanulási folyamatot és visszajelzést adnak. A technológia lehetőséget nyújt a kapcsolatépítésre a vizualizációval megszüntethetjük a memorizálással kapcsolatos problémákat.

 

Diákszekció (Radnóti terem)

 

9.00 - 10.30

Taródi Anna és Tóth Boglárka (SZIG)

Tudomány a természetben

A matematika és a fizika mindenütt jelen vannak, így a természetben is, méghozzá rendkívül sokszínű módon és számos tudományos felfedezés alapjául szolgáltak. Milyen hétköznapi eszközöket inspirált a természet matematikája? Mi köze a mezei zsályának a kétkarú emelőhöz? Milyen állati túlélési stratégiához kapcsolódnak a prímszámok? Előadásunkon ezen és még sok más hasonló, érdekes kérdésre kaphattok választ.

 

 

10.45 - 11. 30

Berzsák Bulcsú

Kreatív design a hétköznapok világában

Megfigyelted már, hogy mi zajlik a környezetedben? Mikor sétálsz az utcán, utazol a villamoson gondoltál már arra, hogy mik a hiányosságok a világban, miken kellene változtatni, hogyan lehetne változtatni? „A kreatív gyerek az, aki ugyanazt nézi, mint a többi száz, de mást lát”. Hogyan lehet másképp látni a világot?

 

 

 

Iskolai Közösségi Szolgálat – képzés (Konorót terem)

 

9.00 – 10.30

Olvasás és közösségi szolgálat – OlvasóTárs

IKSZ Kerekasztal-beszélgetés a 8. évf. részére. Moderátor: Jakab Katalin Edit (HUNRA tanácstag), résztvevők: Dr. Nagy Attila (pszichológus, olvasáskutató, HUNRA tiszteletbeli elnök)Kucska Zsuzsa (HUNRA tanácstag), Csupák Adrien (iskolai koordinátor), Gyenes Lídia (iskolai mesemondó), Cserni Eszter (diák újságíró)  


Mesélünk a diákoknak a nonstop felolvasásokról, azok közösségi élményéről, a felolvasott művekről, a felolvasók motivációjáról. A hangos felolvasás és mesélés módszertana. (A képzésen való részvétel a közösségi szolgálat 5 órás képzési keretébe beszámítható.)

 

10.45 – 11.30

Dr. Kádár Judit

Segített a mese, a könyv

Biblioterápia és mese az önkénteskedésben.(A képzésen való részvétel a közösségi szolgálat 5 órás képzési keretébe beszámítható.)

 

11.45 – 12.30

Szép Zsófia (pszichopedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus, konduktor, Zuglói EGYMI)

Minden, amit szeretnél megtudni a gyógypedagógiáról, de eddig nem merted megkérdezni (vagy eszedbe se jutott)

Elég merész vagy ahhoz, hogy „istvános” létedre a gyógypedagógia vagy a konduktív pedagógia érdekeljen? Felkészültél a felvételi időszakban Rád váró kétkedő kérdésekre?

Gyere el, mesélek a gyógypedagógiáról és arról, mi vár ebben a csodás világban! Ne félj, gyorsétteremben legfeljebb diákmunkásként fogsz dolgozni az egyetemi évek alatt, bármivel riogatnak egyesek!

Nem vonz egy segítő szakma sem? Talán a Sakkpalota-módszer vagy a Boldogságóra módszertana és gyakorlata érdekelni fog!


Szeretettel várok mindenkit egy rövid, játékos betekintésre ebbe az amúgy cseppet sem annyira zárt világba! Kérdezni szabad! (A képzésen való részvétel a közösségi szolgálat 5 órás képzési keretébe beszámítható.)

 

12.45- 13.30

Sáhy Gábor és Sándorfi Gergő (Charity Hungary Közhasznú Nonprofit Kft.)

Padlógázzal a zsákutcában? – Adományszolgálat és az IKSZ

Környezeti fenntarthatóság: hova tartunk, van-e jövőnk (ijesztő jövőkép). Újrahasználat VS újrahasznosítás: miért jó adományozni? Társadalmi vállalkozás: „adományokkal” üzletelni – ördögtől való-e? Felelős gondolkodás és életvezetés.

(A képzésen való részvétel a közösségi szolgálat 5 órás képzési keretébe beszámítható.)

 

12.45 – 13.30 (Petőfi terem)

AIESEC Ambassador program

Az iskolai közösségi szolgálattal kapcsolatban új lehetőséget kínál az AIESEC nevű nemzetközi felsőoktatási diákszervezet középiskolások számára „Ambassador program” néven. Az előadásból megtudhatod, hogy mi is ez a program, és hogyan csatlakozhatsz hozzá.

(A képzésen való részvétel a közösségi szolgálat 5 órás képzési keretébe beszámítható.)

 

Pszichológia a gyakorlatban (Zrínyi terem)

 

9.00 – 10.30 és 10.35 – 12.05

Nádasi Tibor (Mensa HungarIQa, tesztgondnok)

Mi az IQ-mérés célja? Bemutatkozik a Mensa HungarIQa

A 90 perces program első felében ismertetjük az intelligenciával kapcsolatos kutatási eredményeket, a gyakorlati tapasztalatokat, igyekszünk kis sztorikkal is színesíteni a mérést. A mérés körülményeinek és a mérési eredmények értelmezésének ismertetése is megtörténik. A program második felében zajlik a tényleges IQ mérés egy IQ-teszt megírásával.

Az IQ-mérés 40 percet vesz igénybe, csak 17 éven felüliek jelentkezhetnek egy előzetes regisztráció és 3000 Ft befizetése révén. Külön csak az IQ-mérésen nem lehet részt venni, a mérés elvégzésének feltétele a bevezető előadás meghallgatása.


(A 10.35-kor kezdődő program ugyanaz, mint a 9 órakor kezdődő, és csak akkor kerül rá sor, ha elegendő jelentkező lesz. A második programot a 12. évfolyam emelt szintű csoportjaiba járó diákoknak ajánljuk.)

 

Az IQ-mérésre jelentkezők a további regisztrációs menetről e-mailben értesítést kapnak. Van lehetőség arra is, hogy valaki csak az előadáson vegyen részt, de magán az IQ-mérésen ne. A 3000 Ft-os díj csak magára az IQ-mérésre vonatkozik.

 

Szellemi Sport és Jóga

 

11.45 – 13.15 (Radnóti terem)

Lesku Nóra (rádzsa jóga diák, tanár, családsegítő pedagógus)

Ki vagyok én valójában? – A tapasztalaton alapuló tudás önmagadról, a rádzsa jóga alapján.

Tudod, hogy ahogyan önmagadat szemléled, a hozzáállásod, a látásmódod összefügg azzal, hogy mit gondolsz önmagadról, arról, hogy ki vagy te? Tudod, hogy ez hatással van arra is, hogy hogy érzed magad? És ez úgy tűnik, mintha a gondolataid minősége, a gondolkodásod képes lenne meghatározni az életed minőségét? Tudod, hogy a gondolatod teremtő Erő?? Ha a gondolatod koncentrált, akkor létrejön annak a gondolatnak a tapasztalata: az érzés, amely a tiéd, csak a tiéd. Fedezd fel a különlegességeidet, éld meg a benned rejlő teremtő erőt, hogy ki is vagy valójában. Értékeld önmagad és képes leszel értelmet találni az életedben.

 

11.45 –13.15 (József Attila terem)

Karácsonyi Kata (7.a), Karácsonyi Bánk

Sakk-szimultán

Karácsonyi Kata (7.a) és testvére Bánk (aki 8 éves) váltott kezű szimultán partira hívja ki a sakkozni vágyó és szerető diákokat. A játsz­ma a szabályismertetés után kezdődik a diákolimpiai bajnokokkal. Aki szeret sakkozni, várjuk mindenképp, érdeklődőket és játékosokat egyaránt!

 

Angol nyelv (Shakespeare terem)

 

9.00 - 10.30

Rádai Péter

Dumáljuk meg! – Felkészítő foglalkozás a Euroexam B2 Speaking vizsgára

Hogyan méri egy kommunikatív vizsga a beszédkészséget? Mik az elvárások a B2-es Speaking vizsgarészén? Hogy készülj fel az egyes feladatokra? Hogy zajlik maga a szóbeli vizsga a valóságban?

Végigvesszük a B2-es vizsga 4 feladatát, és megbeszélünk minden elvárást, trükköt. A tanulási és vizsgatippek közös átgondolása után, a meghívó iskola 2 önként vállalkozó diákja kipróbálja magát egy „igazi” Speaking próbavizsgán.

 

10.45 - 12.15

Zeitler Ádám

Továbbtanulás külföldön – A Milestone Intézet bemutatása

Informáljuk a diákokat a tudatos szakválasztás fontosságáról és ezen szakok utáni lehetséges életpályákról, a magyar és külföldi egyetemek előnyeiről és hátrányairól, valamint a külföldi jelentkezés konkrétumairól (határidők, nyelvvizsgák, árak, stb.). Ezen kívül beszélünk Intézetünk szerepéről a tehetséges diákok gondozása, pálya-orientációjuk segítése, és a kint végzett diákok hazavonzása tekintetében.

 

12.30 - 13.30

Gyöngyösi Eszter (Budapesti Corvinus Egyetem)

Erasmusról és külföldi tanulmányi lehetőségekről – Az ESN nemzetközi diákszervezet bemutatása

Egy olyan diákszervezet tagja vagyok, ami azzal foglalkozik, hogy az ideérkező külföldi diákokat segítse, és támogassa a magyar hallgatókat az európai mobilitás területén ösztöndíj lehetőségek esetén.

 

 

Délutáni program érdeklődő szülőknek és pedagógusoknak (Díszterem)

 

16.00 – 17.00 Lesku Nóra (rádzsa jóga diák, tanár, családsegítő pedagógus)

A hatha jóga és a szellemi jóga összehasonlítása.

Rádzsa jóga a jógák királya, ahol a fizikai érzékszervek helyett, a lélek érzékszerveit kezd­jük el működtetni. A szellemi jóga lényege az erővétel, amely a lélektudatosságon alapszik.  A foglalkozáson megérthetjük a lélektudatosság lényegét, a meditáció és a jóga hatását a testi, lelki egészségünkre. A csoportos foglalkozáson vezetett meditációk segítik a belső állapotunk megtapasztalását. 

 

17.00-18.00

Dr. Simon Gabriella (a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológiai Intézetének adjunktusa, mentálhigiénés segítő, mediátor, alaphivatását tekintve pedagógus)

A család és az Iskola támogató rendszere, Pedagógus – Szülő – Gyermek kapcsolata

Az előadás a pozitív lelki egészség tényezőinek létrejöttét támogató elemek összefüggésrendszerében, a személyiség formálódásának erőterében igyekszik elhelyezni a családot és az iskolát, mint a személyiség fejlődését támogató csoportosulások két igen fontos elemét. Bemutatja e támogató csoportok jellemzőit, egymáshoz illeszkedő helyüket, betöltött és betölteni kívánt szerepüket, és kölcsönhatásukat, valamint betekintést enged a tagjaikra tett hatásokba is.

Az előadás gondolatébresztő szerepet kíván betölteni a családok és az iskola közötti párbeszéd folytatásához, elmélyítéséhez.